Skip to main content

VOOR WERKGEVERS


Waarom een vertrouwenspersoon?

Waar verschillende mensen met verschillende achtergronden, ervaringen en persoonlijkheden samenwerken, gaan dingen niet altijd ‘vanzelf’ en niet altijd zoals je dat als goed werkgever zou wensen. Medewerkers die last hebben van ongewenst gedrag vinden het om uiteenlopende redenen vaak moeilijk hun verhaal te doen bij een collega of leidinggevende. Daarom stellen organisaties vaak een onafhankelijke externe vertrouwenspersoon aan.
——-In eerste instantie biedt de vertrouwenspersoon een luisterend oor aan de medewerker/melder die grensoverschrijdend gedrag ervaart, zodat die zich gehoord en gezien voelt. Vervolgens kan de vertrouwenspersoon de melder adviseren over mogelijke vervolgstappen en de melder hierin begeleiden.
——-Het heeft altijd de voorkeur, om ongewenst gedrag – liefst zo snel mogelijk – bespreekbaar te maken tussen de direct betrokkenen. Dit kan onder begeleiding van een eigen HR-medewerker of collega, maar als dat om wat voor reden dan ook niet gaat of gewenst is, dan is het belangrijk dat een melder terecht kan bij een vertrouwenspersoon.

Wat is ongewenst of grensoverschrijdend gedrag?

Het is niet altijd volstrekt duidelijk wanneer er sprake is van ongewenst gedrag. Wat voor de één een grens overgaat, kan voor de ander misschien een grapje betekenen. Het is daarom belangrijk dat iedereen in de organisatie zich hiervan bewust is en hierover in gesprek blijft met elkaar.
——-Als uitgangspunt geldt, dat elk gedrag dat als bedreigend, vernederend of intimiderend wordt ervaren door de melder, ongewenst gedrag is. Voorbeelden van ongewenste omgangsvormen zijn intimidatie, seksuele intimidatie, discriminatie, pesten en agressie.
——-Ook wanneer je als werkgever/leidinggevende signalen of meldingen krijgt over iets of iemand en niet goed weet wat je hiermee kunt, kan er contact met mij worden opgenomen om te sparren.

Wat te doen in situaties waarbij integriteit een rol speelt?

Naast het melden van ongewenst gedrag, kan een medewerker ook bij mij als vertrouwenspersoon terecht voor vermoedens van een onregelmatigheid, een (zakelijke) integriteitsschending of een maatschappelijke misstand. Het gaat om zaken die schade doen aan de organisatie of de maatschappij.
——-Integriteit gaat simpel gezegd over de eerlijkheid van iemands acties; het handelen in lijn met normen en waarden, geschreven en ongeschreven regels. Het juiste doen, ook als niemand kijkt.

Wat kan de vertrouwenspersoon doen?

Zoals gezegd bied ik primair een luisterend oor en fungeer ik als begeleider van en adviseur voor de medewerker/melder. Mocht het zo zijn dat ik in mijn rol als vertrouwenspersoon een patroon denk te zien, waarbij er bijvoorbeeld veel gelijksoortige meldingen zijn, dan kan ik vanuit een preventieve rol, (geanonimiseerd) advies uitbrengen aan de organisatie om verandering te bewerkstelligen. Vroege signalering kan erger voorkomen en overzicht van incidenten kan leiden tot preventieve maatregelen.

Hoe zit het met geheimhouding?

Als vertrouwenspersoon heb ik een geheimhoudingsplicht en alles wat tussen de melder en mij wordt besproken, blijft vertrouwelijk. (Voor integriteitsschendingen kan dit anders zijn; ik licht dit tijdens het eerste gesprek met de melder toe.)

Wie mag er contact opnemen met de vertrouwenspersoon?

Alle medewerkers van een met mij gecontracteerde instelling of bedrijf, kunnen contact met mij opnemen in mijn rol als vertrouwenspersoon.

Wat is jouw rol als werkgever?

Elke werkgever is verplicht ongewenste omgangsvormen zo veel mogelijk te voorkomen, terug te dringen en de gevolgen ervan te beperken onder meer door hierop beleid te ontwikkelen. Wees als werkgever proactief en zorg dat medewerkers weten wat je als organisatie doet om ongewenste omgangsvormen te voorkomen, welke gedragsregels er gelden én dat medewerkers weten wat medewerkers kunnen doen als ze er onverhoopt toch mee te maken krijgen. In de wettelijk verplichte risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) wordt o.a. in kaart gebracht hoe groot het risico op ongewenste omgangsvormen is.
——-Omdat werknemers vaak een drempel ervaren om ongewenste omgangsvormen aan de kaak te stellen, is het raadzaam als onderdeel van het organisatiebeleid medewerkers toegang te geven tot een onafhankelijke en externe vertrouwenspersoon.

Mocht je als werkgever geïnteresseerd zijn in mijn aanpak, reageer dan hier voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek en/of voor een offerte. Hoe kunnen medewerkers mij bereiken? Afspraken kunnen telefonisch, fysiek en/of via een online videocall plaatsvinden.

VOOR WERKNEMERS

Waarom een vertrouwenspersoon en wat doet een vertrouwenspersoon?

Waar verschillende mensen met verschillende achtergronden, ervaringen en persoonlijkheden samenwerken, gaan dingen niet altijd ‘vanzelf’ en niet altijd zoals je dat zou wensen. Als je als medewerker last hebt van ongewenst gedrag, dan kan het om verschillende redenen moeilijk zijn je verhaal te doen bij een collega of leidinggevende. Daarom stellen organisaties vaak een onafhankelijke externe vertrouwenspersoon aan.
——-In eerste instantie bied ik je als vertrouwenspersoon een luisterend oor, zodat je je als melder oprecht gehoord en gezien voelt. Vervolgens zal ik je adviseren over mogelijke vervolgstappen en kan ik je hierin begeleiden.
——-Het heeft altijd de voorkeur, om ongewenst gedrag – liefst zo snel mogelijk – bespreekbaar te maken met degene die het betreft. Dat kan onder begeleiding van een HR-collega, maar als dat om wat voor reden dan ook niet gaat of gewenst is, dan kun je bij mij als externe vertrouwenspersoon terecht.

Wat is ongewenst of grensoverschrijdend gedrag?

Het is niet altijd volstrekt duidelijk wanneer er sprake is van ongewenst gedrag. Wat voor de één een grens overgaat, kan voor de ander misschien een grapje betekenen. Het is daarom belangrijk dat iedereen in de organisatie zich hiervan bewust is en hierover in gesprek blijft met elkaar.
——-Als uitgangspunt geldt, dat gedrag dat jij ervaart als bedreigend, vernederend of intimiderend, ongewenst gedrag is. Voorbeelden van ongewenste omgangsvormen zijn intimidatie, seksuele intimidatie, discriminatie, pesten en agressie.
——-Ook als je twijfelt of iets grensoverschrijdend gedrag is, kun je contact met mij opnemen om te sparren. Dat geldt ook als je als manager/leider meldingen of signalen krijgt over iets of iemand en niet goed weet wat hiermee te doen, dan kun je contact met mij opnemen.

Wat te doen in situaties waarbij integriteit een rol speelt?

Naast het melden van ongewenst gedrag, kun je bij mij als vertrouwenspersoon ook terecht voor vermoedens van een zogenoemde onregelmatigheid, (zakelijke) integriteitsschending of een maatschappelijke misstand. Het gaat om zaken die schade doen aan de organisatie of de maatschappij.
——-Integriteit gaat simpel gezegd over de eerlijkheid van iemands acties. Anders gezegd, het gaat over het handelen in lijn met normen en waarden, geschreven en ongeschreven regels. Het juiste doen, ook als niemand kijkt.
——-Een paar voorbeelden zijn o.a. diefstal, fraude, machtsmisbruik of zaken waardoor het voortbestaan van de organisatie in gevaar zou kunnen komen of die een gevaar voor de volksgezondheid, veiligheid van mensen of aantasting van het milieu kunnen opleveren.

Wat kan de vertrouwenspersoon doen?

Als vertrouwenspersoon heb ik geen mandaat om formeel iets te veranderen of om in te grijpen. Mocht het zo zijn dat ik een patroon denk te zien, waarbij er bijvoorbeeld veel gelijksoortige meldingen zijn, dan kan ik vanuit een preventieve rol, (geanonimiseerd) advies uitbrengen aan de organisatie om verandering te bewerkstelligen. En wat ik zeker kan doen, is er voor jou zijn en jou bijstaan in je melding en je adviseren over de mogelijkheden die je hebt en eventuele consequenties daarvan.

Hoe zit het met geheimhouding?

Als vertrouwenspersoon heb ik een geheimhoudingsplicht dus alles wat tussen jou als melder en mij besproken wordt, blijft vertrouwelijk. (Voor integriteitsschendingen kan dit anders zijn; ik licht dit ook toe in ons eerste contact.)

Wie mag er contact opnemen met de vertrouwenspersoon?

Alle medewerkers van een met mij gecontracteerde instelling of bedrijf, kunnen contact met mij opnemen in mijn rol als vertrouwenspersoon.

Wat is jouw rol als werkgever?

De werkgever is verplicht ongewenste omgangsvormen zo veel mogelijk te voorkomen, terug te dringen en de gevolgen ervan te beperken onder andere door hierop beleid te ontwikkelen. Je werkgever informeert je wat er in jouw organisatie gedaan wordt om ongewenste omgangsvormen te voorkomen, welke gedragsregels er gelden én zorgt ervoor dat medewerkers weten wat ze kunnen doen als ze er onverhoopt toch mee te maken krijgen.

Hoe kun je mij bereiken?

Afspraken kunnen telefonisch, fysiek en/of via een online videocall plaatsvinden. Mocht je niet direct contact met mij krijgen, dan kun je ook een bericht achterlaten via whatsapp of (voice)mail; ik bel je dan zo spoedig mogelijk terug.

“Als ik opnieuw ergens tegen aan zou lopen, dan klop ik graag weer bij je aan. Dank voor je luisterend oor en de waardevolle adviezen waarmee ik de manier van communiceren en samenwerken binnen het team, bespreekbaar kan maken.”

Manager

“Dank voor alle tijd, je luisterend oor en begeleiding en vooral dat je mijn verhaal serieus genomen hebt. Ik heb geleerd hoe ik voor mezelf op kan komen en ik ben bevestigd dat discriminatie nooit okay is.”

Winkelmedewerker